Grunnskoler, 1.-10.trinn
- barnekunst
- 2 år siden
- 3 min lesing
Vi formidler kunnskap om barnekunst med den hensikt å styrke læringsprosessen
gjennom engasjement og entusiasme. Omvisningen er relevant for lærerplanen i blant annet kunstfag, naturfag, samfunnsfag og geografi og kan tilpasses flere kompetansemål innenfor Kunnskapsløftet. Omvisningen er også relevant i forbindelse med FNs barnekonvensjon.
En omvisning på Barnekunstmuseet gir rom for samtaler og refleksjon. Vi starter med å tenke over navnet Det Internasjonale Barnekunstmuseet og tenker høyt rundt ord som kunst, museum og kvalitet. Vår guide tar dere med rundt i museet og gir dere et godt innblikk i museets samling, og omviseren og elevene ser på bilder sammen. Med utgangspunkt i enkeltverk betrakter, tolker og analyserer vi i fellesskap. Hva ser vi i dette bildet? Hvordan har de teknisk og kunstnerisk løst oppgaven for å få fram budskapet – hva kan de ha ønsket å formidle? Det blir også en tur opp i “det magiske rommet“ – dukkerommet, hvor museets internasjonale dukkesamling er utstilt.
Jobber dere med et spesielt prosjekt eller tema, vil vi forsøke å flette dette inn i omvisningen om dere ønsker det.
Våre omvisninger tilpasses etter alder. Ved skolebesøk har vi tre inndelinger: 1.-4. trinn, 5. – 7. trinn og 8. – 10. trinn.
OMVISNINGSFORSLAG ALDERSINNDELINGER GRUNNSKOLE:
1.-4.trinn
- Varighet: 90 min (besøkstid).
- Innhold: Besøke de ulike utstillingene. Fokus på kulturelt mangfold og
kunstneriske uttrykk i todimensjonal og tredimensjonal form - Forarbeid (valgfritt): Lag et portrett.
- Oppgaver på museet (valgfritt): Studer portrettsamlingen i peisestua. Må portretter ligne?
- Etterarbeid (valgfritt): Reflekter over bruken av teknikk i portrettkunst.
5.-7.trinn
- Varighet: 90 min (besøkstid).
- Innhold: Besøke de ulike utstillingene. Fokus på tredimensjonale verker
og på hvordan egne kunnskaper og ferdigheter blir viktige
forutsetninger for å kunne skape ønskede uttrykk i eget arbeid. - Forarbeid (valgfritt): Lag en figur/skulptur av skrot/søppel, f. eks ståltråd, korker,
colabokser. - Oppgaver på museet (valgfritt): Studer og reflekter
- Etterarbeid (valgfritt): Vi oppfordrer dere til å lage et kunstverk; bilde, skulptur
eller annet.
8.-10. trinn
- Varighet: 90 min (besøkstid).
- Innhold: Besøke de ulike utstillingene. Fokus på å holde samtaler om
ulike kunstneres uttrykk fra forskjellige kulturer. Vi ser på både
todimensjonale og tredimensjonale verk. - Forarbeid (valgfritt): Finn ut hvordan ulike kunstnere har presentert
menneskekroppen gjennom historien, f. eks Michelangelo,
Vigeland, Botero. - Oppgaver på museet (valgfritt): Velg en skulptur og reflekter over hovedtrekk; proposjoner,
materialer, farger, etc. - Etterarbeid (valgfritt): Vi oppfordrer dere til å lage et kunstverk; bilde, skulptur
eller annet.